Τα αποτελέσματα τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων μελετών της διεθνούς βιβλιογραφίας σχετικά με την αποτελεσματικότητα των δημοφιλέστερων προγραμμάτων που εφαρμόζονται στις Η.Π.Α., στην Αυστραλία και στην Μ. Βρετανία, υπογραμμίζουν ότι τα ομαδικά προγράμματα εκπαίδευσης γονέων δείχνουν να είναι αποτελεσματικά - μεταξύ άλλων - στη συναισθηματική και συμπεριφορική ρύθμιση των παιδιών και των γονέων και τονίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής των προγραμμάτων αυτών από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού.
Επιπροσθέτως, ως αποτέλεσμα των ερευνών αυτών επισημαίνεται ότι όταν ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων είναι δομημένο, βασίζει την αποτελεσματικότητά του σε εμπειρικώς τεκμηριωμένα στοιχεία και εφαρμόζεται από καλά εκπαιδευμένο προσωπικό, το πρόγραμμα αυτό είναι αποτελεσματικό στη μείωση των προβλημάτων συμπεριφοράς του παιδιού και στην ενίσχυση των γονεϊκών δεξιοτήτων.
Τέλος, αν και δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για τον προληπτικό ρόλο ή τη μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών, κυριαρχική παρουσιάζεται η αποτελεσματικότητα των γνωστικών συμπεριφορικών προγραμμάτων.
Οι προσπάθειες επιμόρφωσης και εκπαίδευσης των γονέων στην Ελλάδα, μέσω του θεσμού των Σχολών Γονέων δεν είναι κάτι καινούριο. Σχεδόν σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας καταβάλλεται προσπάθεια, κυρίως από δημόσιους αλλά και ιδιωτικούς φορείς, ώστε να δομηθούν, να οργανωθούν, να εφαρμοστούν και να αξιολογηθούν ποικίλα προγράμματα εκπαίδευσης γονέων ή σχολές γονέων. Όμως δυστυχώς, τα δημοσιευμένα στοιχεία που υπάρχουν σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων είναι ανύπαρκτα.
Μέσα από την μακρόχρονη επαφή με τους γονείς που συμμετέχουν σε προγράμματα σχολών γονέων, οι ίδιοι οι γονείς μας οδήγησαν στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή ενός προγράμματος εκπαίδευσης γονέων, το οποίο να είναι αρκετά απλό στην εφαρμογή του, να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες των γονέων που το παρακολουθούν και κυρίως να έχει την μορφή ενός προγράμματος επιμόρφωσης-ειδίκευσης του γονέα, σε θέματα που αφορούν τον ίδιο και το παιδί του και όχι τη μορφή σειράς διαλέξεων ή συμβουλευτικής, όπως αρκετές φορές συνηθίζεται να συμβαίνει.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων, το οποίο αφορά στην εφαρμογή γνωστικών και συμπεριφορικών αρχών, με σκοπό την επιμόρφωση των γονέων σε συγκεκριμένα και επίμαχα θέματα της καθημερινότητας τα οποία απασχολούν τους γονείς με παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται από το 1997 σε συνεργασία με ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς.
Το πρόγραμμα έχει κατωχηρωθεί με τον τίτλο "Σκέφτομαι & Πράττω" ο οποίος παραπέμπει σε ένα "Σύντομο Ομαδικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Γονέων Γνωστικής Συμπεριφορικής Προσέγγισης". Το "Σκέφτομαι & Πράττω" ίναι ένα νέο, μοναδικό προς το παρόν για τα Ελληνικά δεδομένα επιστημονικά τεκμηριωμένο για την αποτελεσματικότητά του πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων, με βασικό στόχο την επιμόρφωση των γονέων στη διαχείριση συγκεκριμένων και επίμαχων θεμάτων της καθημερινότητας, τα οποία απασχολούν τους γονείς με παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας. Δημιουργήθηκε από τους ψυχολόγους Λευτέρη Κωνσταντινίδη MSc-PhD &Γιώτα Γκόγκα MSc και εφαρμόζεται από το 1997 σε συνεργασία με ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς. Απευθύνεται σε όλους τους γονείς του γενικού πληθυσμού με παιδιά 2–12 ετών.
Το «Σκέφτομαι & Πράττω» είναι ένα δομημένο ομαδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων 10 συναντήσεων, διάρκειας δύο - δυόμιση ωρών η κάθε μία, που βασίζεται στις αρχές και τις τεχνικές της γνωστικής συμπεριφορικής θεωρίας και θεραπείας, οι οποίες προσαρμόζονται στο πρόγραμμα και αποκτούν "εκπαιδευτικό" χαρακτήρα. Σε κάθε συνάντηση ο εκπαιδευμένος και εξοικειωμένος με το πρόγραμμα συντονιστής παρουσιάζει στην ομάδα γονέων διαφάνειες ηλεκτρονικής μορφής (τύπου PowerPoint). Έχει σχεδιαστεί παράλληλα με τη διεξαγωγή ερευνών διερεύνησης των απόψεων, των αναγκών και των προσδοκιών των γονέων και για το λόγο αυτό έχει μια κατάλληλη για τους γονείς δομή.
Δημοσιευμένες μελέτες σε έγκυρα Ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά αναδεικνύουν την αποτελεσματικότητα του προγράμματος στη βελτίωση της αρνητικής συμπεριφοράς των παιδιών και της συναισθηματικής δυσφορίας των γονέων. περισσότερα....